• Advertisement

Vilka fiskar passar ihop med kampfiskar?

Frågor & svar om Betta splendens, vår vanligaste kampfisk

Vilka fiskar passar ihop med kampfiskar?

Inläggav Hannaep » lör 16 jul 2011, 01:22

Ja som rubriken lyder vilka fiskar passar ihop med kampfiskar för jag vill ju inte gärna ha fiskar som inte passar ihop har också läst att vissa fiskar kan bita sönder deras fina fenor och det vill jag inte heller att det skall hända ? Jag ska skaffa mig kampfiskar men vill inte bara ha kampfiskar :) Akvariumet är något på 300 l . Undrar också vilka växter man ska ha i Akvariumet . och hur måna hanar och honor ska man ha tillsammans ?
Hannaep

Re: Vilka fiskar passar ihop med kampfiskar?

Inläggav bäcks » lör 16 jul 2011, 14:37

Ang antal. 1 hanne per akvaruim och minst 2 honor.

Fiskar som passar ihop är olika tetror, guppys och andra snälla ej fenbitande fiskar.
http://www.xn--bcks-loa.se www.bäcks.se
Vi har en liten uppfödning av Kaniner och akvariefisk.
Användarvisningsbild
bäcks

Inläggav Hannaep » tis 19 jul 2011, 00:33

kan man ha platy eller svärdbärare med kamfisken??
Hannaep

Inläggav bäcks » ons 20 jul 2011, 07:35

Det funkar men räkna inte med att få kvar några yngel.

Kampfisken kommer att fånga dem och ev förfölja honan som ynglar.

Håll koll på honorna och lägg dem i ett yngelkar om du vill ha kvar yngel.
http://www.xn--bcks-loa.se www.bäcks.se
Vi har en liten uppfödning av Kaniner och akvariefisk.
Användarvisningsbild
bäcks

Inläggav Hannaep » tor 21 jul 2011, 03:24

okej men jag har fler akvarium som är lite större som jag kan lägga honan i om hon skall ha yngel eller ska jag lägga i lite kompisar med henne i så fall ?

Vill gärna ha lite tips om andra fiskar också , kanske ongrar mig ska ju inte köpa dem förren i oktober september :)
Hannaep

Inläggav flamman77 » sön 24 jul 2011, 19:23

I vårat akvarium har vi:
1 st kampfisk hane
2 st kampfisk honor
1 st svärdbärare (skall få honor också)
2 st fjärilsciklider
2 st ancistrus
3 st albino pansarmalar
5 st räkor (grå lite större, glömt namn) :)
4 st kuhliålar
2 st marmorbilbukar
6 st kardinaltetror

Detta funkar jätte bra. Har haft några till inom dessa arter men blandningen fungerar kanon.
Har även fått ancistrus yngel i detta akvarium och de har överlevt. 2 st av räkorna bär på rom/yngel.

Vi ska skaffa ett större akvarium men tänker hålla till dessa sorter fast i större stim. Gillar blandningen.

Sen beror det nog på vad man vill ha för sort. Jag fick rådet att inte blanda med platy och guppy då de och kampisarna naggar på varandras fenor.
flamman77

Inläggav Hannaep » tis 26 jul 2011, 03:52

okej jag kanske köper några av dom fiskarna ... funkar det bra ? ;)
Hannaep

Inläggav Swinghunny » tor 26 apr 2012, 09:19

Men vad konstigt, när jag köpte kampfiskar så sa de i Djuraffären att det gick bra att ha Neontetror, guppysar, platys, svärdbärare, ancistrusmal, räkor och små scalarer tillammans i akvariet. Jag köpte en kampfiskhane till att börja med (hittade en som jag blev så förälskad i, de andra kampisarna i affären var inte så fina så jag väntade med att köpa honor). Knappt ett dygn efter att jag fått ner kampisen i akvariet så hittade jag 5 döda fiskar, 3 neontetror och 2 guppysar. Jag tog ur kampisen men under dagen dog ca 10 fiskar till av olika sorter!

De hade blivit stressade som tusan av kampisen och vita prick-sjukan hade brytit ut i akvariet! Innan jag (som bodde långt ut på landet med 1 timme till närmaste mataffär) hade hunnit ta mig till stan för att köpa medecin till fiskarna så hade 56 fiskar hunnit dö! INTE KUL!

Jag ringde till Djuraffären igen och frågade, då fick jag prata med någon annan anställd där. Han sa att vi var galna som hade satt ner Kampfisken ihop med dessa fiskar, att de inte alls fungerar ihop! Att kampisen stressat fiskarna så till den grad att de blivit sjuka och flertalet dött! Jag frågade varför de rekommenderat/sagt att det gick bra att ha dem ihop, men att han nu säger att det absolut inte fungerar! Då svarade han att han aldrig skulle rekommendera någon att ha dessa fiskar ihop?!

Hur som helst, jag undrar också vilka fiskar man verkligen KAN ha ihop med kampisarna. Någon som vet?

Kan man ha räkor, äppelsnäckor, krabbor tex?
Swinghunny

Inläggav Katja » tor 26 apr 2012, 19:52

Flera av mina går bra med räkor, men vissa äter upp alla. Även de största räkorna. Mina Bettor går alla bra med malar. Jag har flera kampfiskar som biter i äpplesnäckorna men jag har också vissa som går bra ihop med dom... Så jag tror helt enkelt att det är beroende på fisken vilket som går!
Mvh Katja
Är inte så bra på att skriva svensk än
Användarvisningsbild
Katja

Inläggav Lollolis » lör 07 jul 2012, 19:48

I mitt 100L akvarium har jag 1 kamphane, 2 st kamphonor. 10 st neontetror och 2 st otto (Otocinklus) Det fungerar jättebra. På djuraffären sa de dock att Guppysar kan ses som ett hot av hanen. De rekomenderade inte guppys och kamphane tillsammans.
Lollolis

Inläggav Ninjh » sön 15 jul 2012, 15:11

Jag har också platys med mina kampfiskar, går jättebra. Guppys går det sämre med, de har ju färggranna fenor som kamphanen ofta tar som ett hot. Har dock haft slöjstjärtar som tydligen inte alls ska gå, men det går jättefint.

Låter ju jättekonstigt, det som hände dig? vitaprick tar ju inte kål på fisk på två timmar liksom... Skumt...
Användarvisningsbild
Ninjh

Återgå till Frågor & svar om Siamesisk kampfisk