• Advertisement

Vad är fel med min kampfisk ?

Sjukdomar och mediciner mot dessa

Vad är fel med min kampfisk ?

Inläggav Jossifine » lör 25 jan 2014, 20:37

Hej ! Det är så att jag köpte min första kampfisk någonsin i Tisdags (4 dagar sedan), han har verkat jätteglad hela tiden och det gör han fortfarande, simmar runt, äter med stor aptit, färgglad och ser allmänt frisk ut, DOCK märkte jag igår kväll att hans gälar, speciellt på ena sidan är svullen ! Den där saken som de fäller ut kan derför inte stängas så den ligger utanför och lixom åker in och ut som om att han andades med denna, är det normalt ? Jag har letat runt men inte fått upp nått om vad som kan vara felet, den var inte så när jag köpte honom. Är hans gälar infekterade o svullna o derför kan de inte stängas ? Han bor ensam i ett 25l akvarium med doppvärmare på 27grader. Har dock ingen pump, men har bytt 1-2 glas vatten varje dag så att de håller sig frächt.
Jag skulle bli otroligt tacksam för svar om vad det kan vara för fel och hur jag kan ordna detta, vill så gärna att han ska må så bra som möjligt då jag redan e väldigt fäst vid honom :(
Jossifine

Re: Vad är fel med min kampfisk ?

Inläggav Hyppe » mån 27 jan 2014, 14:57

Har du möjlighet att ta ett kort och lägga upp här på sidan?
Användarvisningsbild
Hyppe
Site Admin

Inläggav Jossifine » mån 27 jan 2014, 23:23

betta-disease-.jpg

Jag har försökt ta kort på han men lyckas inte få en skarp bild, men jag hittade denna bilden på google som ser precis ut som det han har. Han ser dock inte lika "trasig" ut eller vad man ska säga. Han fick dagen efter jag postade inlägget, 1-2 röda sträck på gälarna som är lodräta.
Jag har ringt till zooaffären och frågat men dom sa att det var normalt och att jag inte behövde oroa mig men ja vågar inte direkt lita på det.. det verkar ju lite konstigt att hans gälar blivit så konstiga.
Jossifine

Inläggav Jossifine » tis 28 jan 2014, 23:16

Kan även tillägga att han börjat tappa färg och bli nästan vit i ansiktet/under magen..
Känns ju som han har alla slags möjliga fel,, Bör jag oroa mig sålänge han simmar runt och äter ? :?:
Jossifine

Inläggav nuning » ons 11 apr 2018, 09:09

This fish is beautiful, it should not be bitten at all.

viva3355
nuning

Återgå till Sjukdomar